Hatályba lép a biztosítási elektronikus felületekre vonatkozó MNB ajánlás
Mától hatályos a jegybank biztosítási elektronikus tevékenységet szabályozó ajánlása, melynek alkalmazását szeptembertől várja el az MNB a piac szereplőitől. A cél, hogy az ügyfelek valós igényüknek megfelelő biztosítást köthessenek, s ehhez alapos, szakszerű közvetítői tanácsokat, illetve könnyen összehasonlítható elektronikus ajánlatokat kapjanak.

A Magyar Nemzeti Bank (MNB) Pénzügyi Stabilitási Tanácsa keddi (2015. május 05.) ülésén elfogadta a biztosítási termékek bemutatását, összehasonlítását szolgáló és a biztosításközvetítés során használt elektronikus felületekhez kapcsolódó ajánlást. A dokumentumban előírtak alkalmazását az MNB 2015. szeptember 1-jétől várja el a biztosítási piac szereplőitől, amelyek érdekképviseleteivel előzetesen széleskörű szakmai konzultációt folytatott a témában.

Az ajánlás kapcsán az MNB alapvető elvárása, hogy az ügyfelek a valós igényeikhez, szükségleteikhez igazodó biztosítási szerződést köthessenek. A szerződés megkötését elősegítő, s a biztosítások elérhetőségét megkönnyítő elektronikus csatornákat úgy lehessen igénybe venni, hogy az ügyfelek egyúttal alapos, szakszerű, a közvetített biztosítási szolgáltatás sajátosságához illeszkedő tanácsadásban részesüljenek. A biztosítási konstrukciókat összehasonlító elektronikus felületek legyenek átláthatóak, egyértelműek, egyszerű nyelvezetű, tisztességes és korrekt tájékoztatást adjanak a szolgáltatásokról, és a tanácsadás szempontjairól.

Alapvető fontosságú az MNB szerint, hogy a fogyasztók a biztosítási szolgáltatások árán túl azok tartalmáról is könnyen áttekinthető és értelmezhető összehasonlítást kapjanak a szükségleteikhez leginkább megfelelő termék kiválasztásához. Ilyen szempontrendszer lehet például az önrész, a biztosítási összegek, kizárások összehasonlítása is. Ezért fontos, hogy a díjversenyen túl a szolgáltatások versenye is valósuljon meg a biztosítók között az ügyfelek érdekében.

Mindezen célok elérése érdekében többek között konkrét elvárás, hogy az elektronikus felületek kommunikációja legyen érthető, szakmailag korrekt, ne tartalmazzon félrevezető információkat. Mobil alkalmazáson az MNB az egyszerű termékek (pl. utasbiztosítás) összehasonlítását tartja célszerűnek, teljes körű és pontos tájékoztatás mellett. Komplex vagy egyedi igények esetén az MNB szükségesnek tartja az értékesítés (telefonos vagy személyes) szóbeli csatornák felé terelését. Jó gyakorlat az ügyfelek elégedettségének utólagos felmérése, különös tekintettel a szolgáltatások teljesítésével (pl. kárrendezés) összefüggő tapasztalatokra.

Az MNB szabályozási lépése azért szükséges, mert a technológiai fejlődéssel egyre hangsúlyosabbá válnak – a kötelező gépjármű-felelősségbiztosítási piacon már meghatározóak – és dinamikusan változnak az elektronikus biztosításközvetítői felületek. A jelenlegi jogszabályok ugyanakkor a biztosításközvetítés általános kereteiről rendelkeznek, nem tartalmaznak külön szabályokat az elektronikus közvetítői tevékenységre. Az ajánlás a jogszabályi keretek elektronikus felületeken történő gyakorlati alkalmazására ad iránymutatást.

Forrás: Magyar Nemzeti Bank



Call Center: 06 1 585 8888 E-mail: info@eurorisk.hu
Minden jog fenntartva © 2013 Eurorisk
Utolsó frissítés: 2024.03.21
PoweredBy: SK Trend Kft